1. Disciplinarea
Utilizarea eficienta a pedepselor, dar si a recompenselor, intr-un echilibru dinamic, poate avea beneficii reale in procesul educational. Copiii invata mai usor atunci cand exista o legatura directa intre comportamentele lor si consecintele acestora.
Pedepsele scad frecventa unui comportament nedorit, insa nu conduc automat la aparitia unui comportament dezirabil. Doar prin pedeapsa, copilul invata ceea ce nu are voie sa faca, dar nu invata si de ce anume nu trebuie sa faca.
2. Pedepsele
* Pedepsele scad frecventa unui comportament;
* Dezavantajul este ca nu conduce la aparitia unui comportament alternativ; adica copilul afla numai ce nu trebuie facut; de aceea concomitent cu pedeapsa trebuie sa-i spunem care este comportamentul adecvat.
2.1. Cerinte legate de pedepse
* Sa nu fie prea severa;
* Sa fie o forma acceptata social;
* Sa nu pedepsim cu privarea sportului sau cu interzicerea activitatii favorite.
2.2. Cum sa folosim eficient pedepsele?
* S-o aplicam imediat dupa comportament;
* Sa aiba caracter personal (vezi mai sus);
* Sa fim linistiti si temperati cand o utilizam (si nu agresivi);
* Sa nu critizam sau sa atacam copilul, personalitatea lui (“tu esti atat de rau, n-o sa devii niciodata un om bun”), ci sa ne concentram asupra comportamentului lui (“cand ai batut copilasului te-ai comportat urat, nu-mi place deloc daca te comporti asa”);
* Intotdeauna sa avertizam copilul inaintea aplicarii pedepsei – sa nu-l pedepsim intr-un mod neasteptat, copilul sa stie la ce trebuie sa se astepte daca se comporta inadecvat.
2.3. De ce nu este bine sa folosim pedeapsa fizica la copii?
* Ataca intreaga personalitate a copilului, nu numai comportamentul;
* Nu conduce la explorarea cauzei comportamentului;
* Scade autoaprecierea, respectul de sine al copilului, si prin acesta creste frecventa comportamentului;
* Are consecinte emotionale la copil (ex. Frica, izolare, excitabilitate);
* Conduce la agresivitate, probleme comportamentale sau la izolare completa, indiferenta.
3. Recompensele
* Este foarte important pentru copil sa simta ca parintii lui sunt justi cu el;
* Recompensele cresc frecventa comportamentului;
* Este foarte important ca aceste recompense sa aiba un caracter personal – adica sa recompensam cu ceea ce iubeste copilul.
3.1. Ce inseamna caracter personal?
* Lucruri materiale (masinute, haine);
* Ajutorul parintilor (de ex. in cazul lectiilor, activitatilor zilnice);
* Timpul petrecut cu copilul;
* Vorbe bune, incurajatoare;
* Atingeri, mangaieri;
* Bani
ATENTIE! Trebuie sa existe in acest caz drepturi si obligatii reciproce. De exemplu, daca copilul primeste o nota peste 8, atunci ii dam 1 Ron, dar daca primeste o nota sub 8, el trebuie sa ne dea cate 1 Ron pentru fiecare nota proasta. Dar sa avem grija! – intotdeauna sa luam in considerare capacitatile, aptitudinile copilului. De exemplu daca nu este capabil sa primeasca o nota de 8 la o anumita materie, sa nu recompensam numai notele peste 8, ci nota pe care copilul poate sa atinga cu putin efort. Daca a adunat banii de buzunar pentru ceva, sa discutam impreuna ce o sa ia cu banii respectivi, sa-i spunem parerea noastra, dar sa-l lasam sa se decida singur. Sa avem grija sa nu cumpere ceva care sa nu-i distruga sanatatea (alcool, tigari, droguri).
3.2. Beneficii
* Pe termen lung este mai eficienta recompensa decat pedeapsa;
* Are efect mai bun asupra dezvoltarii personalitatii copilului.
3.3. Cum sa recompensam eficient?
* Sa utilizam recompensa imediat dupa comportamentul adecvat;
* Sa-i spunem copilului de ce a fost recompensat;
* Sa utilizam recompensele consecvent;
* Recompensa sa aiba caracter personal (vezi partea de mai sus);
* Daca copilul recurge sistematic la comportamentul adecvat, sa nu-l mai recompensam sau sa utilizam numai rar recompensarea;
* Volumul si valoarea recompensei sa nu fie prea mare (de ex. sa nu-i dam 100 Ron pentru o medie scolara buna, ci copilul sa simta ca trebuie sa se lupte pentru recompensa primita);
* Sa nu recompensam o activitate la care copilul participa cu placere.